Zdalne nauczanie
 
 
 
 
 
 
        Propozycja dla 6- latków na okres ferii świątecznych 09.04.-14.04. 2020r.
 
Drodzy Rodzice i Kochane Dzieci !
 
W związku z tym, że za kilka dni będziemy obchodzić Święta Wielkanocne – w tym roku trochę inaczej ze względu na panującą epidemię , chciałabym, abyście poznali ciekawostki związane z tymi świętami. Myślę, że wam się spodobają. 
 
1.Wielkanocne ćwiczenia słownikowe 
 
Proszę rodziców o zapoznanie dzieci z ciekawostkami jakie przygotowałam, aby mogły poszerzyć swoje słownictwo.
 
WIELKANOC nazywana jest Świętami Zmartwychwstania Pańskiego. Chrześcijanie obchodzą ją na pamiątkę zmartwychwstania Chrystusa, który pokonał śmierć i powrócił do żyjących. Wierzą, że ofiarował on swoje życie, żeby odkupić ludzkie winy. 
 
Typowym zwierzęciem ofiarnym przez wiele tysięcy lat był BARANEK. Po zmartwychwstaniu Chrystusa to miłe zwierzę zostało symbolem Jego ofiary. W czasach, kiedy nie wiedziano jeszcze, że żywność można zamrażać, co roku na wiosnę biedniejszym ludziom brakowało jedzenia. Plonów jeszcze nie było, a zapasów, które zgromadzono jesienią, często wiosną już brakowało. 
 
Całe szczęście, że KURY niosły jajka! Pozwalało to jakoś przetrwać nieprzyjemny okres. Z czasem zaczęto jaja święcić, traktować jako symbol rodzącego się życia. Już od początku Wielkiego Postu gospodynie malowały i wyklejały pisanki oraz kraszanki – niezbędny element świąt Wielkanocy.
 
 JAJKA zdobiono, spożywano. Miały one wielkie znaczenie – jajko z wielkanocnego stołu pastuch wynosił na pole, kiedy po raz pierwszy wypędzał bydło po zimie. Skorupki ze świątecznych jajek gospodyni wynosiła na pole i tam zakopywała. W Polsce wschodniej był zwyczaj przerzucania jaja nad dachem domu – na szczęście (pierwszej niedzieli po Wielkanocy, po zachodzie słońca).
 
ZAJĄCE rozmnażają się często i mają sporo potomstwa, dlatego były uważane za symbol płodności, dostatku. Około XIX wieku zaczęto łączyć to zwierzę z Wielkanocą. Wierzono, że to zając przynosi świąteczne jajka. W Polsce symbol zająca zaakceptowano dopiero w XX wieku. Dzisiaj uważa się, że przynosi on dzieciom prezenty. 
 
Radosnym symbolem zbliżających się Świąt Wielkiej Nocy jest Niedziela Palmowa. Tego dnia w kościołach święcone są palmy, na pamiątkę liści palmowych, którymi witano Chrystusa wjeżdżającego do Jerozolimy. Stary zwyczaj każe zachować palmę w domu. W czasie burzy palmy miały strzec domu przed piorunami. Poświęcone witki wierzbowe zostawiano dawniej w polu, żeby zapewniały dobry plon i chroniły przed szkodnikami i suszą. 
 
Symbolem świąt Wielkiej Nocy są pisanki, które święci się w Wielką Sobotę. Malowanie jajek to tradycja sięgająca starożytności. Wykorzystywanie zdobionych jajek w obrzędach znane było nawet w starożytnym Egipcie. Jaja miały też duże znaczenie w symbolice pogańskiej. Uważano je za znak odradzającego się życia. W Polsce jaja zaczęto wkładać do koszyczka ze święconką dopiero w XII wieku. Do farbowania jaj używano niegdyś łupin cebuli, liści szpinaku lub kory drzew. Na Opolszczyźnie wydrapywano wzory na uprzednio ufarbowanej skorupce, na Kurpiach oklejano skorupkę sitowiem.
 
 W święconce, którą niesie się do kościoła w Wielką Sobotę, oprócz jajek powinny znaleźć się też: baranek (symbolizuje Chrystusa, który ocali tych, co w niego wierzą), chleb (symbol ciała Chrystusa), kiełbasa (wróży pomyślność przez cały rok), sól (chroni od zepsucia), chrzan (wywołuje łzy i ma przypominać o Męce Pańskiej). 
 
Wielką Niedzielę rozpoczyna msza rezurekcyjna, która kończy okres Wielkiego Postu. Dawniej w Polsce, kiedy postu ściśle przestrzegano, w domach bogatych ludzi śniadanie wielkanocne zmieniało się w ucztę, która ciągnęła się cały dzień. 
 
Drugim dniem świąt jest lany poniedziałek. Nie wiadomo dokładnie, skąd wziął się zwyczaj zwany dyngusem. Wierzono jednak, że oblana osoba będzie miała szczęście, a oblana dziewczyna wyjdzie za mąż. 
 
W niektórych rejonach Polski jest zwyczaj smagania się tego dnia witkami wierzby. W innych – kawalerowie tego dnia obnoszą po wsi koguta. To stary zwyczaj, sięgający czasów pogańskich. Wierzono, że kogut, którego pianie miało płoszyć złe duchy, ochroni domy przed nimi.
 
2. Wysłuchajcie piosenki o świętach wielkanocnych – myślę, że wam się spodoba. Utrwalicie co powinno znaleźć się w wielkanocnym koszyczku.
 
 
2. Inne ciekawostki o Wielkanocy:
 
 
 
Drogi Adasiu i Lenko dziękuję Wam  za piękne wykonanie zadań 
 
Każdego dnia sprawdzałam  pocztę  z utęsknieniem czekając na informację zwrotną od Was. 
 
I nagle wczoraj niespodzianka  przyszły zdjęcia od Adasia i Leny. Cieszę się,że staracie się wykonywać zadania, które wam proponuję. Wasze zdjęcia  poprawiły moje samopoczucie z powodu tej długiej rozłąki.
 
Myślę,że inne dzieci też zechcą podzielić się ze mną swoimi wykonanymi zadaniami. Czekam na Wasze prace. Chętnie je zobaczę. 
 
Już tak bardzo chciałabym się z Wami spotkać . Mam nadzieję,że nastąpi to niebawem. 
                             
Tęsknię za Wami- wasza pani Małgosia 
 
 
 
 
 
 
Propozycja dla 6 - latków na 08.04.2020 r Środa
 
Witam Was bardzo serdecznie.
 
Na dzisiaj przygotowałam dla was wykonanie  pracy plastycznej. Myślę, że będzie wam się podobała. Zapraszam do wspólnej zabawy, chociaż nie możemy się spotkać.Gdy będziecie wykonywać pracę – pomyślcie o mnie. Wasza pani Małgosia
 
Temat : Kurczątko- wykonanie kurczaka techniką origami.
 
1. Zabawa naśladowcza „W wielkanocnym koszyku”
 Rodzic recytuje wierszyk i pokazuje gesty, a dziecko  powtarza gest starająć się zapamiętać słowa. 
 
W wieklkanocnym koszyku
( dzieci tworzą „Koszyczek” z dłoni ułożonych na wysokości brzucha)
zwierzaków bez liku
jest baranek , jest kurczaczek
( piąstkami kreśli koław miejscu baranich rogów
następnie zgina ręce w łokciach i macha jak skrzydełkami)
i cukrowy zając skacze
( podskakuje)
kolorowe są pisanki
( zaciska dłonie w piąstkiwyciągnięte przed siebie)
wielkanocne niespodzianki.
Wszyscy śmieją się wesoło
( rysuje palcami uśmiech )
i machają dzieciom wkoło
( macha do rodziców lub rodzeństwa jedna ręką)
ślą całusy i życzenia
( przesyła całusy, dotykając dłońmi ust)
ślą świąteczne pozdrowienia!
( macha do  rodziców i rodzeństwa)
 
2.Kurczątko wielkanocne –  ćwiczenia słownikowe
 
Zabawa Jakie jest kurczątko?
Dzieci podają jak najwięcej określeń kurczątka zabawki, podawanego w kole z rąk do rąk np. małe, miękkie, żółte, puchate, malutkie, mięciutkie.
Układanie sylwety kurczątka z elementów przygotowanych przez nauczyciela.
Wskazywanie i nazywanie poszczególnych części jego ciała (głowa, brzuszek, nóżki, dziobek, skrzydełko, ogonek).
Ćwiczenia w szeregowaniu – Małe kurczątka i duże kurczęta. Dziecko układa sylwety kurczątek od najmniejszej do największej; przelicza je. Potem układa sylwety od największej do najmniejszej. 
 
 
 
 
6. Płaskie origami z kółek
 
Wykonanie pracy plastycznej. Zaproponuję wykonanie kurczątka z kółek; pokaz i omówienie pracy przez rodzica.  
 
Przed przystąpieniem do wycinania nożyczkami zapraszam was do zabawy przy piosence, do której link znajduje się poniżej
 
 
 
• Samodzielne działania dzieci; 
 
- wycinanie z żółtego papieru po liniach narysowanych przez rodzica trzech kół o średnicy: 8 cm, 5 cm, 3 cm (brzuszek, skrzydełko, głowa), dwóch kół o średnicy 2 cm (ogonek) oraz z czerwonego papieru – czterech kół o średnicy 2 cm (łapki i dziobek). Można jeszcze wyciąć kilka zielonych dowolnej wielkości
 
-  Składanie kół na pół (oprócz koła o średnicy 3 cm – z którego będzie głowa). Przyklejanie na kolorowej kartce poszczególnych elementów według wzoru, przyklejanie tylko tej połowy koła, która przylega do papieru. Najpierw brzuszek – powstały ze złożenia koła o średnicy 8 cm; z lewej strony, u góry, przyklejenie głowy – całego koła o średnicy 3 cm; pośrodku – dziobka – utworzonego z dwóch złożonych czerwonych kółek o średnicy 2 cm, przyklejonych obok siebie na kształt dzioba. kół. 
 
-  Pośrodku brzuszka przyklejenie skrzydełka – powstałego ze złożonego koła o średnicy 5 cm; po przeciwnej stronie głowy przyklejenie ogonka powstałego ze złożenia dwóch żółtych kół o średnicy 2 cm, przyklejonych obok siebie; przyklejenie łapek powstałych ze złożenia dwóch czerwonych kół o średnicy 2 cm u dołu brzuszka; pod kurczątkiem przyklejenie paska zielonej bibułki ponacinanej w paseczki – trawy. 
 
- Narysowanie ptaszkowi czarnym flamastrem oczka pośrodku głowy. 
 
 
 
Drogie dzieci chętnie zobaczę wasze kurczątka – jak zrobicie wyślijcie mi na emaila Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
 
7. Zabawa słowna 
Rodzic wypowiada krótkie teksty , do których dziecko wymyśla rymujące się zakończenia. Te zakończenia mogą być inne , ważne żeby się rymowały. Ja tylko podałam propozycję ,ale dziecko może wymyślić inne zakończenia zdania.
Ten kurczaczek to malutki……( zwierzaczek)
To kurczątko to milutkie ….. ( pisklątko)
Mama kokoszeczka znosiła śliczne …. ( jajeczka)
Malutki kureczki są jak żółciutkie ….. ( kuleczki)
Malujemy jajeczka w złote gwiazdki i ….. ( słoneczka)
Małe kurczaki mają mięciutkie ….. ( kubraczki) 
 
8. Kolorowanka wielkanocna
A teraz czas na kolorowankę wielkanocną- rysowanie po śladzie do wykonania w wolnej chwili. 
 
KOCHANE DZIECIAKI !!!
smiley Właśnie dziś dostałam pierwszą informację zwrotną od Was - odważył się Mateusz B. Myślę, że kolejne dzieci wraz z rodzicami też się odezwą i pochwalą swoimi wykonanymi zadaniami. Wierzę, że pomysłów Wam nie braknie, więc podzielcie się nimi ze mną jak i Waszymi kolegami i koleżankami. 
 
Czekam !!! wasza pani Iwonka 
 
Drogi Mateuszku dziękuję Ci bardzo za piękną pisankę wielkanocną
 
Każdego dnia czekałam na pracę wykonaną przez moich wychowanków, Ty jako pierwszy  wysłałeś - bardzo, bardzo się cieszę. Napracowałeś się bardzo dużo, ale efekty są piękne i bardzo pozytywnie wpłynęły na moje samopoczucie.
 
Bardzo za Wami tęsknię i chciałabym już wrócić do przedszkola, aby się z Wami spotkać. Miejmy nadzieję, że wreszcie dane nam będzie się zobaczyć.
 
 
 
Propozycja dla 6 - latków na 07.04.2020 r Wtorek
 
 
 
Witam Was kochane dzieci. Nie widzimy Kolejny widzimy się już tydzień . Ja bardzo się za Wami stęskniłam. Na dzisiejszy dzień przygotowałam Wam zabawy muzyczne  związane ze Świętami Wielkanocnymi. Myślę, że będziecie się fajnie przy ich bawić spędzająć czas w domu. Życzę udanej zabawy! Pani Małgosia
 
Temat :„Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne”- zapoznanie z nową piosenką 
 
1. „Wielkanoc u języczka”- zabawa logopedyczna
 
Na początek przygotowałam Wam zabawę , która usprawni wasz aparat mowy.
 
Zbiża się Wielkanoc. Trwają przygtowania do świąt. Pan Języczek postanowił upiec ciasto. Najpierw do miski ( dzieci robią z języka „miskę”- przód i boki języka noszą tak, by na środku powstało wgłębienie) wsypują mąkę i cukier, dodaje masło ( wysuwają język z buzi, a potem go chowają , przesuwając po górnej wardze, górnych zębachi podniebieniu). Następnie rozbija jajka ( otwierają szeroko buzię , kilka krotnie uderzają czubkiem języka w jedno miejscena podniebieniu). Wszystkie składniki miesza ( obracają językiem w prawo i lewo ) i mocno uciera. Ciasto się już upiekło . Pan Języczek właśnie je ozdabia – polewa czekoladą( przesuwają czubkiem języka po podniebieniuw przód i tył i w bok), obsypuje rodzynkamii orzechami ( dotykają językiemkażdego zęba najpierw na górze , potem na dole). Pan  Języczek robi sałatkę warzywną . Kroi warzywa ( wysuwają język z buzi i szybko nim poruszają w kierunku nosa i brody), dodaję majonez, miesza, a potem próbuje. Sałatka jest pyszna( oblizują wargi ruchem okrężnym). Następnie Pan Języczek maluje jaja- powoli wkłada je do kubeczków z barwnikami ( przesuwają język po górnej i dolnej wardze, górnych zębach i podniebieniu). Wyciąga pomalowanei dmucha ,żeby szybciej wystygły ( wdychają powietrze nosem, wydychają buzią). Potem rysuje na jajkach wzorki- kropki ( dotykają  językiem różnych miejsc na podniebieniu) i kółka ( oblizują wargi ruchem okrężnym). Zaplata jeszcze koszyczek wielkanocny (kilkakrotnie dotykają językiem górnej wargi, prawego kącika ust , dolnej wargi i lewego kącika ust)  i już wszystko do świąt przygotowane. Cieszy się pan Języczek ( uśmiechają się szeroko, nie pokazując zębów), bo może już świętować. 
 
2. „Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne”- słuchanie  nowej piosenki 
 
Teraz gdy po rozgrzewce wasze buzię są już gotowe do nowej piosenki, zapraszam Was do jej wysłuchania i nauki. 
 
Żeby wysłuchać piosenki kliknijcie link poniżej:
 
 
Koszyczek z wikliny pełen jest pisanek,
A przy nich kurczaczek i z cukru baranek.
Przy baranku babka, sól, chleb i wędzonka,
Oto wielkanocna świąteczna święconka.
 
Ref. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne,
Pięknie ozdobione, ale niezbyt mocne.
Pisanki, kraszanki, całe w ornamentach,
Uświetniły nasze wielkanocne święta.
 
Kłócił się z kurczakiem cukrowy baranek,
Która najpiękniejsza ze wszystkich pisanek?
Czy ta malowana, czy ta wyklejana,
Czy zdobiona woskiem i pofarbowana
 
Ref. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne,
Pięknie ozdobione, ale niezbyt mocne.
Pisanki, kraszanki, całe w ornamentach,
Uświetniły nasze wielkanocne święta.
 
Baranek kurczaczkiem długo się spierali,
aż goście świąteczni do drzwi zapukali 
Wielkanocni goście czasu nie tracili 
potłukli pisanki jajkiem się dzielili.
 
3.„Kwoki, koguty i kurczątka” – zabawa ruchowa przy muzyce: 
 
Dzieci są kurczaczkami , rodzice (kogutem lub kurą). Rodzice stoją po w rogach pokoju ,a dzieci ( kurczątka) na środku ,gdy gra muzyka ( można wykorzystać piosenkę „Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne) – dzieci naśladują sposób poruszania się kurcząt (spacerują, podskakują, machają „skrzydełkami”, grzebią „pazurkami”), muzyka milknie – szybko chowają się pod „skrzydłami” kwoki lub koguta (przytulają się do swojej mamy lub taty). Zabawę można  powtarzać kilka razy.
 
4. Zagadkowe jajko – zabawa językowa 
 
Rodzic włącza utwór muzyczny,( link do utworu poniżej) dziecko trzyma w ręku styropianowe jajko i porzuca nim. Gdy muzyka ucichnie wówczas rodzic odczytuje dziecku zagadkę. Po rozwiązaniu zagadki dziecko dzieli wyraz na sylaby, głoski, wyróżnia głoskę na początku i na końcu wyrazu. 
 
 
Przykładowe zagadki :
 
1. Malutkie, żółciutkie
   czyżby gdzieś z podwórka 
   wypuściłaj e spod skrzydeł 
   nieostrożna kurka ( kurczątka)
 
2. Jedne spotkasz w Afryce
    rośnie ich tam wiele
    Inne ujrzysz w kościele
w przedświateczną niedzielę ( palmy)
 
3. Wyrastają z pączków 
    lecz nie tych co tuczą- 
    szare , miękkie kotki
    co wcale nie mruczą ( bazie)
 
4. Ma długie uszy
pyszczek uśmiechnięty
Czasem na Wielkanoc 
przynoosi na prezenty ( Zajączek)
 
5. Chcesz być suchy w poniedziałek ?
    to musisz dać susa
    tam ,gdzie nie ma miłośników …… ( śmingusa- dyngusa)
 
5. Karty pracy – układanie puzzli
A teraz czas na wykonanie karty pracy. Drodzy Rodzice - jeśli macie możliwość wydrukujcie obrazek , potnijcie go na kilka kawałków ,a następnie niech dziecko naklei ten obrazek na kartkę, a następnie nazwie  jaki to zwyczaj wielkanocny. Dzieci uwielbiaają układać puzzle – więc na pewno nie będzie kłopotu z wykonaniem tego zadania. 
Jeśli chcecie się pochwalić swoimi „dziełami”  przyślijcie ich zdjęcie na moją pocztę – Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
 Powodzenia !!!
 
 
 
 
7. Zabawy z Panem Miłoszem
 
    Na koniec naszych zajęć zapraszam Was do zabawy z Panem Miłoszem, którego bardzo lubicie. 
 
 
 
 
 
Język angielski
Propozycja dla 5 i 6 – latków na 06.04.- 10.04.2020 r 
 
Dziś zachęcam do zapoznania się ze zwyczajami Świąt Wielkanocnych w Wielkiej Brytanii, jako elementem kulturoznawczym
 
1. Słownictwo związane z Wielkanocą 
 
 
2.  Zapoznanie z tradycją Wielkanocną w Wielkiej Brytanii:
 
Wielkanoc w Wielkiej Brytanii to czas świętowania, festiwali i ofiarowywania czekoladowych jajek wielkanocnych. Ale nie tylko… Wielkanoc to przede wszystkim najstarsze i najważniejsze chrześcijańskie święto, uczczenie śmierci i zmartwychwstania Jezusa Chrystusa. Dla Chrześcijan  Niedziela Wielkanocna (Easter Sunday/Easter Day) jest symbolem początku nowego życia i jednocześnie najważniejszym dniem w roku.
Brytyjskie świętowanie Wielkanocy rozpoczyna się w Wielki Piątek (Good Friday) i trwa aż do poniedziałku (Easter Monday). W Wielki Piątek piekarnie sprzedają specjalne przygotowanie na tą okazję hot cross buns – tradycyjne drożdżowe bułeczki z rodzynkami ozdobione polewą w kształcie krzyża. W Wielkiej Brytanii nie ma tradycji święcenia potraw. Wielka Sobota to czas wielu ulicznych festiwali. W pierwszy dzień świąt Brytyjczycy spotykają się z rodziną i przyjaciółmi, a po śniadaniu wybierają się do kościoła i na spacer. Przygotowuje się kosze z przysmakami, które zabierane są na wypad do parku czy wyjazd za miasto.
Brytyjskie święto Wielkanocy (Easter) swoją nazwę zawdzięcza anglosaskiej bogini wiosny Eostre, symbolu narodzin, szczęścia i płodności. Święto na cześć bogini Eostre w krajach celtyckich wiązało się z obrządkiem pożegnania zimy i przywitania wiosny. Od wieków zwierzęciem reprezentującym boginię jest zając, kojarzony z wiosną, płodnością i urodzajem.
Tradycje wielkanocne
Pace eggs/paste eggs to jajka ugotowane na twardo we wzorzystej skorupce. Nazwa pochodzi od Pesach (Pascha).
Egg rolling czyli toczenie jaj. Grę wygrywa osoba, której jajko sturla się z górki najszybciej bez stłuczenia skorupki albo które rozbije się jako ostatnie.
Egg Jarping/Egg Tapping czyli tłuczenie skorupek. Gracze stukają jajkami jajka swoich przeciwników tak, aby pękła skorupka. Wygrywa osoba, której jajko ocalało.
Egg hunt czyli polowanie na jajka. Rankiem w Niedzielę Wielkanocną dzieci szukają czekoladowych jajek schowanych przez rodziców w ogrodzie. Wygrywa dziecko, któremu uda się znaleźć najwięcej łakoci.
Na podstawie artykułu :
 https://jezykangielskiwsp1.wordpress.com/2014/04/14/easter-czyli-wielkanoc-po-angielsku/)
 
3. Wykonanie kart pracy
Jeśli masz możliwość wydrukuj i uzupełnij karty pracy dostępne poniżej.
Karty numer 1 – Rozetnij obrazek i pomieszaj powstałe elementy. Spróbuj ułożyć obrazek na nowo.
Karty numer 2 – W każdym rządku znajdź obrazek różniący się od pozostałych.
 Jeśli nie masz możliwości wydrukowania, stwórz własne!
Karty numer 1 -  Wykonaj obrazek związany z Wielkanocą lub wiosną. Rozetnij go na paseczki i pomieszaj. Spróbuj ułożyć obrazek od nowa.
Karty numer 2 – Podziel kartkę na kilka rządków. W każdym z nich postaraj się umieścić po 4 symbole Wielkanocy, trzy takie same i jeden trochę różniący się. Np., w pierwszym rządku narysuj trzy takie same kurczaczki i jednego troszkę innego, może różnić się kolorem, wielkością, lub małym szczegółem, itd. 
 
4. Zrobienie Wielkanocnej ozdoby – skarpetkowy Easter Bunny (zajączek wielkanocny)
 
Przykładowy film, jak można wykonać króliczka :  https://www.youtube.com/watch?v=giqTWcq6nFk
 
Potrzebujesz:
 jednej skarpetki, ziarna do wypełnienia (kasza, ryż, itp.), małe gumeczki lub mocna nitka/sznurek, oczy samoprzylepne lub mazaki, nożyczki.
 
Czynności:
1. Do skarpetki wsypujemy ziarenka – wypełniamy ją do wysokości pięty. Zawiązujemy gumką/sznurkiem.
2. Formujemy króliczka tak, aby uzyskać głowę i brzuszek. W miejscu „szyi” przewiązujemy sznurkiem/nitką.
3. Uszy powstaną z pozostałego niewypełnionego odcinka skarpetki. Rozcinamy materiał na dwie części i przycinamy do kształtu uszu.
4. Następnie naklejamy lub rysujemy oczy, nos, wąsy i buzię. Możemy przewiązać mu
kokardkę na szyi.
Gotowe!
Przykładowe króliczki :
 
 
Propozycja dla 6 - latków na 06.04.2020 r Poniedziałek
 
KOCHANE DZIECIAKI !!!
 Kolejne dni przed nami. Za parę dni będą Święta Wielkanocne, więc dzisiaj kilka zagadek utrwalających waszą wiedzę
1. Rozmowa wprowadzająca :
 
Jakie zbliżają się święta?  WIELKANOC (głoskowanie, układanie napisu z rozsypanych liter, określanie ilości liter [9], określanie ilości samogłosek [4] i spółgłosek [5])
 
 
 
 
 
Jakie znacie zwyczaje wielkanocne? ( wykonanie palmy wielkanocnej, malowanie jajek, święcenie pokarmów, śmigus-dyngus)
Co kojarzy się wam z Wielkanocą? – dowolne wypowiedzi dzieci
 
2. Quiz wielkanocny: 
Proszę zaznaczcie poprawną odpowiedź
 
Święta wielkanocne obchodzimy zawsze:
a) zimą
b) jesienią
c) wiosną
 
Jak nazywają się malowane jajka?
a) kraszanki
b) malowanki
c) pisanki
 
Co nie pasuje do wielkanocnego koszyczka?
a) baranek
b) chleb
c) karp
 
W jakim dniu tygodnia idziemy ze święconką do kościoła?
a) w poniedziałek
b) w sobotę
c) w środę
 
Jakie potrawy powinny się znaleźć na wielkanocnym stole?
a) karp, zupa grzybowa
b) jajka, żurek
c) jabłka, ser
 
Jak potocznie nazywa się lany poniedziałek?
a) mocny lejek
b) śmigus-dyngus
c) święty dyngus
 
Babka wielkanocna to:
a) pospolity chwast o działaniu leczniczym
b) ciasto drożdżowe
c) babcia, która piecze ciasta na święta
 
3. Rozwiązywanie zagadek związanych z Wielkanocą:
 Połączcie poprawną odpowiedź z obrazkiem
 
smileyMalowane jajka,
pięknie ozdobione,
leżą przed świętami
na odświętnym stole.  (pisanki)   
 
smileyPstrokata mieszkanka podwórka
znosi białe jajka
i nazywa się .....   (kurka)
 
smileyWykluły się z jajek,
na świat popatrzyły,
za kurką pobiegły,
pod skrzydła się skryły. (kurczątka)
 
smileyTen prawdziwy na śniadanie
wychodzi na łąkę.
Ten cukrowy raz do roku
ozdabia ,,święconki”.  (baranek)        
 
smileyWkładasz do niego
jajka i wędliny
i wszystko w nim święcisz
dla całej rodziny.   (koszyk)
 
smileyLubi zjadać marchew
i kapusty liście pachnące,
na Wielkanoc jest z czekolady,
a nazywa się....   ( zajączek)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
4. Dekoracje świąteczne.
Kilka propozycji dekoracji świątecznych. Jeżeli macie ochotę, to poproście rodziców do wspólnej zabawy i zróbcie swoje dekoracje. 
 
Możecie mi je wysłać na mojego e-maila, będę czekała: 
  Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Miłej zabawy! Wasza Pani Iwonka!
 
 
 
 
 
Propozycja dla 6 - latków na 03.04.2020 r Piątek
  
KOCHANE DZIECIAKI !!!
Dzisiaj trochę mniej zadań do wykonania. 
 
1. Praca plastyczna – „Jajko wielkanocne”, ( do wyboru z 5) waszym zadaniem jest wykleić je plasteliną (wiem, że pamiętacie ,że na początek  należy ją dobrze wyrobić w dłoniach, aby była miękka) lub jak nie macie plasteliny – może być wydzieranka z kolorowego papieru (rwiecie na drobne kawałki i wyklejacie kontury) ,a także ozdobić-  kredkami lub farbami.
smiley Po wykonaniu zadania, jeżeli macie ochotę możecie pochwalić się i przysłać mi na e-   maila swoją pracę, będę bardzo szczęśliwa !!!! – pani Iwonka 
 
2. Zaczym przystąpicie do wykonania zadania, zróbcie sobie małą rozgrzewkę gimnastyczną  (może Rodzice przyłączą się do Was) Na początek:
lekki rozkrok, nogi wyprostowane i krążenia kółek bioderkami -  10 x
lekki rozkrok, nogi wyprostowane i skłony tułowia do lewej i  prawej nogi naprzemiennie – 10 x
10 pajacyków – 10 x
leżenie na podłodze na plecach, ręce skrzyżowane za głową – rowerek -  5 x
leżenie na podłodze na plecach, ręce skrzyżowane za głową, nogi wyprostowane, na hasło „ hop” uniesienie nóg nad podłogą – trzymanie – rodzic liczy powoli do 10 – 5 x
leżenie na brzuchu, ręce skrzyżowane pod brodą, uderzanie stopami o pupę naprzemiennie – rodzic liczy do 10 - 5x
siad skrzyżny na podłodze (po turecku) , „pupa przyklejona do podłogi”, wyciągamy ręce jak najdalej przed siebie, liczymy do 10, powrót do siadu  - 10 x
 
3. Pisanka - karty pracy 
Teraz zapraszam Was do wykonania karty pracy. Link: https://drive.google.com/open?id=1ghOp5vXP9cCIZvCBEoZRNlHmYGhkadww
 
 
 
 
  
Propozycja dla 6 - latków na 02.04.2020 r Czwartek
 
 
Witam Was Kochane Dzieci i Drodzy Rodzice!
 
 W dalszym ciągu nasze spotkania w przedszkolu są niemożliwe, więc pozostaje droga internetowa. Dzisiaj przygotowałam dla Was kilka zabaw matemaycznych związanych ze zbliżającymi się Świętami Wielkanocnymi . Będziecie liczyć,  porównywać zbiory oraz doskonalić dodawanie, które zaczęliśmy w przedszkolu. Życzę Wam powodzenia w wykonywaniu zadań. Myślę ,że nie będziecie mieli z nimi kłopotów. Wasza pani Małgosia
 
Temat :Wielkanocne liczenie
 
1. Tworzenie zbiorów pisanek na podstawie jednej cechy
Drodzy Rodzice – jeśli macie możliwość wydrukujcie podane poniżej karty i wytnijcie pisanki . 
Wspólnie z dzieckiem manipulujcie sylwetami pisanek:
a) wybierzcie tylko niebieskie pisanki
b) poszukajcie pisanek w paski
C) poszukajcie pisanek w kropki  
d) poszukajcie pisanek w kratkę 
Gdy dziecko znajdzie odpowiednie pisanki to z każdym razem niech poda liczbę tych pisanek
 
2. Porównywanie liczebności zbiorów 
Za pomocą wstążki lub kawałka papieru ułóżcie obręcz . Następnie niech dziecko włoży do jednego koła pisanki w kropki , a do drugiego w paski , a następnie niech powie, których pisanek jest mniej lub więcej i o ile.
 
3. Zabawy matematyczne z pisankami 
Dziecko trzyma papierowe sylwety pisanek ( 10 sztuk) . Rodzic mówi rymowankę , a dzieci ilustrują ją sylwetami pisanek , dodają i podają wynik
W lewej ręce pięć pisanek mam
w prawej trzy pisanki mam.
Pisanki tu, pisanki tam
Ile razem pisanek mam?
W lewej ręce pięć pisanek mam 
w prawej pięć pisanek mam. 
pisanki tu, pisanki tam
Ile razem pisanek mam? (można wymyślać inne liczby)
 
4. Wielkanocne  zabawy matematyczne 
  Potrzebne będą liczmany np.  guziki, nakrętki od butelek lub inne. Rodzic czyta dziecku       zadanie , a dziecko za pomocą liczmanów oblicza wynik
W pewnym domku do świątecznego stołu zasiadły następujące osoby : mama, tata, ciocia Basia, z wujkiem Piotrem i dwiema córeczkami, babcia Frania i mały Michaś. Ileosób siadło do światecznego stołu?
Kasia ozdabiała świateczny mazurek. Przygotowała 10  migdałów. Po chwili przyszdł Maciek i zjadł 2 migdały. Ile migdałów zostało Kasi do ozdobienia mazurka ?
Na stole leżało osiem jajek. Mama zjadła jedno, tata dwa. Ile jajek zostało na stole?
Zuzia zrobiła wielkanocną palmę. Przyczepiła do niej 3 czerwone kwiaty, 2 zółte kwiaty i 4 fioletowe kwiaty. Niestety klej był zbyt słaby i 2 kwiaty się odczepiły. Ile kwiatów zostało na palmie?
 
5. „ Kto zbierze najwięcej pisanek  - zabawa ruchowa (do zabawy można zaprosić rodzeństwo) . Na środek pokoju wysypujemy piłki albo kule z gazety ( będą one symbolizować jajka) . Rodzic włącza muzykę  (można wykorzystać link zamieszczony  poniżej ). Dzieci chodzą po pokoju i zbierają piłeczki  do koszyczka . Na przerwę w muzyce stają na palcach i podnoszą wysoko ręce. Po zakończeniu zabawy liczą ile jajek zebrały do swoich koszyczków. 
 
6.  Wielkanocne Karty matematyczne z wykorzystaniem linku zamieszczonego poniżej 
Link do kart pracy: 
 
7.Widzę pisankę – zabawa utrwalająca przyimki
rodzic kładzie w mieszkaniu kilka pisanek  ( lub kul z gazety)w różnych miejscach ( na stole , pod stołem, w szufladzie, obok lodówki, za krzesłem) , a zadaniem dziecka jest odszukać je i okreeślić ,gdzie znalazło jajko. ( tym ćwiczeniem dzieci utrwalają orientację w przestrzeni) 
Życzę Wam powodzenia w wykonywaniu zadań. Myślę, że nie będziecie mieli z nimi kłopotów. 
 
UDANEJ  ZABAWY!!! Wasza pani Małgosia     
 
 
 
 
 
 
 
Propozycja dla 6 - latków na 01.04.2020 r Środa
 
 
DRODZY RODZICE, KOCHANE DZIECI !!!
 
Zapraszam Was dzisiaj do poznania , przez kolejne dni,  tradycji i zwyczajów wielkanocnych za pomocą wierszy, opowiadań piosenek. Proszę, przeczytajcie dziecku powoli, w ciszy poniższe opowiadanie (dziecko ćwiczy umiejętność słuchania ze zrozumieniem, co będzie bardzo potrzebne w szkole). Następnie porozmawiajcie z nim o czym ono było, zadajcie poniższe pytania. 
 
1. Słuchanie opowiadania „O kurkach, co znosiły kolorowe jajka”. T. Fiutowskiej 
 
 „Przed świętami, wtedy kiedy wszyscy zabierają się do malowania pisanek, dwie kurki: Pstroczka i Czubatka robią swojej gospodyni Dorocie miłą niespodziankę. Znoszą kolorowe jajka. Gdaczą wtedy głośno, by gospodyni przyszła je podziwiać. A dziwić się można, oj można. Jedna z kurek – Pstroczka znosi wprawdzie białe jajka, lecz we wzorki całe, zaś Czubatka – jajka małe, ale barwne całe. Oj nie mogą się nadziwić wszyscy tym pięknościom. Zazdroszczą Dorocie, że pisanki na święta ma wprawdzie gotowe. Ustawia Dorota na półce jajka Pstroczki, jajko obok jajka i dla oczu to jest bajka, bo:
- pierwsze jajko ma wzorki pasiaste
- drugie jajko jest kwiaciaste
- trzecie - w kropki całe
- czwarte - w gwiazdki małe
- piąte – w trójkąciki
- szóste – w kwadraciki
-  siódme – w jodełki
- ósme – w pchełki
- dziewiąte – w serduszka
- dziesiąte – wyjątkowe, bo wszystkie wzorki na nim: i paski, i kropki, i gwiazdki, w trójkąty, w kwadraty, w jodełki, w pchełki i w serduszka.
 
2. Rozmowa na temat opowiadania ( jeżeli dziecko nie pamięta, należy przeczytać jeszcze raz)
Jak miała na imię gospodyni?
Ile był kurek?
jak się nazywają?
Ile było jajek?
określanie charakterystycznych cech jajek
jak wygląda pierwsze jajko? ( drugie, trzecie… dziesiąte )
które jajko z kolei jest w serduszka? ( gwiazdki, kropki…)
 
3. Rozmowa z dziećmi n/t Świąt Wielkanocnych oraz zwyczajami. Można zapoznać z symbolami.
 
Każde dziecko wie, że święto Bożego Narodzenia to święto narodzin Pana Jezusa.
Wielkanocne święta nazywamy Wielką Nocą na pamiątkę najwspanialszej Nocy, w czasie której Pan Jezus wstał z grobu, chociaż był przywalony kamieniem.
Wielka Noc – to inaczej Noc Niezwykła, Najsławniejsza, Jedyna, ta, o jakiej stale się pamięta, zawsze się z nią cieszymy, z radości uśmiechamy się do baranka i malujemy wesołe jajka. Jest związana z nimi tradycja święcenia jajek. Idziemy do kościoła ze święconką ( koszyczek -  do którego wkładamy malowane jajka, sól, ocet, pokarmy, zielone gałązki). Tradycją świąt jest też wypiekanie mazurków wielkanocnych, ozdabianie ich.
 
Jajko – jest symbolem nowego życia, odrodzenia
Palma – pamiątka uroczystego wjazdu Chrystusa do Jerozolimy
Pokarmy – symbol życia, dostatku
Sól – poświęcona  ma chronić przed złem
Baranek – symbol męki, śmierci i zmartwychwstania
Ciasta (babka, mazurek) 
 
Tradycją jest malowanie jajek. Odbywa się to różnymi metodami. Jedną z technik zdobienia jajek jest robienie kraszanek. To najprostsza metoda - kraszanką nazywamy jajka malowane na jeden kolor. Kolor skorupki uzyskać możemy na różne sposoby. Tradycyjnie już od wielu lat barwiono je za pomocą naturalnych składników roślinnych, które dawały określony kolor:
 
łupiny cebuli - brązowy
kwiat nagietka - złoty, żółty
młode pędy żyta - zielony
sok z buraków - różowy
Oczywiście wybrany kolor jajka można osiągnąć także używając gotowych barwników dostępnych w sklepach. Ugotowane jaja wystarczy zanurzyć w gorącej wodzie z farbką i kraszanki gotowe. Kraszanki nie posiadają żadnych wzorów, są po prostu w jednym kolorze.
 
Pisanki - jajka powstają przez rysowanie (ozdabianie) na skorupce np., szpilką, igłą wykałaczką różnych wzorów. 
 
4. Zabawa ruchowa ,,Zbieranie jajek”
 
Na podłodze Gospodyni (Rodzic) rozkłada jajka kurek (mogą być kulki ugniecione z gazety, papieru) . Kurki : (dziecko + drugi rodzic + rodzeństwo) ) siadają na swoim jajeczku, gdy muzyka gra (dowolna)  kurki chodzą, gdy ucichnie muszą usiąść na jajeczku. Za każdym razem gospodyni chodzi i zbiera z podłogi jedno jajeczko. Osoba, która zostanie na końcu staje się królową- królem kurek.
 
5. Rozróżnianie samogłosek i spółgłosek
 
Zadaniem dziecka jest pokolorować okienka pod wyrazem pisanka. Zaznaczyć samogłoski i spółgłoski {dzieciaki wiedzą, bo to już dawno robiliśmy}
 
 (Samogłoski wymawiamy długo – np. a,o,i,   spółgłoski- krótko- np. k, l ,m )
 
Litery na czerwono (samogłoski) i  na niebiesko (spółgłoski) 
 
 
 
 
 
 
 
P – niebieski
I – czerwony
S – niebieski
A – czerwony
N – niebieski
K – niebieski
J  -  niebieski
 
Zapytajcie: na jaką głoskę się zaczyna jajko, pisanka
Niech dziecko podzieli na (wyklaszcze) i ile ich jest: jaj-ko (2 sylaby),  pi-san-ka (3 sylaby)
Niech ułoży zdanie z podanymi wyrazami (też to bardzo dobrze umieją) i określi ilość wyrazów w zdaniu, np. Jajko leży na stole. (4 wyrazy w zdaniu)
 
6. Wielkanocne karty pracy – pokolorujcie, wykonajcie w/g polecenia. 
 
A jeżeli macie ochotę odeślijcie mi zrobioną na mojego e maila:  Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.   
  
 (będę bardzo szczęśliwa) !!!!!   smiley
 
Link do kart pracy:
 
 
 
 
Propozycja dla 6 - latków na 31.03.2020 r Wtorek
 
KOCHANE DZIECIAKI !!!
 
Kolejny dzień przed nami, niestety możemy kontaktować się tylko drogą internetową. Cóż, musimy sobie poradzić, choć nie ukrywam, że już bardzo  za Wami  tęsknię. 
 
Zdaję sobie sprawę, że większość z Państwa pracuje, macie Państwo także swoje domowe obowiązki, dlatego też zamieszczam dziś kilka propozycji zabaw sensorycznych , które możecie wykorzystać razem z dziećmi, wspólnie spędzając czas. 
 
Chętni Rodzice mogą zrobić zdjęcie waszych wspólnych zabaw  i przesłać go na mój adres: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
 
Miejmy nadzieję, że niedługo się zobaczymy !!! – wasza pani Iwonka smiley
 
Drodzy Rodzice poprzez zabawy z dzieckiem, jesteście dla niego wzorem, okazujecie mu swoje zainteresowanie, oddanie ale jednocześnie rozwijacie i usprawniacie jego obszary rozwojowe potrzebne do prawidłowego przygotowania do szkoły. Zabawy sensoryczne mają za zadanie dostarczać różnorodnych bodźców do rozwoju zmysłów dziecka i poszerzać świat jego doznań. Nie potrzeba do nich skomplikowanych przyborów, można wykorzystać przedmioty codziennego użytku i produkty spożywcze, które znajdą się w każdym domu. Dzięki tego rodzaju zabawom dziecko:
 
zaczyna świadomie korzystać ze swoich zmysłów i rozwija swoją wrażliwość np. na nowe zapachy,
jest bardziej zrelaksowane ,a przez to spokojniejsze,
aktywnie spędza czas – wyrabia w swojej świadomości potrzebę ruchu, która w dzisiejszych czasach coraz bardziej zanika.
 
Dzieci, które spędzają wiele czasu przed telewizorem czy komputerem mają w przyszłości problemy z koncentracją i sprawnością ruchową. Uaktywniając dzieci poprzez proste, ale angażujące je zabawy sensoryczne pobudzamy je do działania, a to prawdziwy potencjał na przyszłość. 
 
1. Zabawy z piaskiem
 
Najważniejszym narzędziem w czasie tej zabawy są dziecięce rączki. To one przesypują, ugniatają i przesiewają piasek. Gotowe budowle można ozdobić kamykami, muszelkami, listkami. Żeby babki się udawały (i sprzątania było mało), będzie potrzebny piasek kinetyczny. Jest zawsze wilgotny, świetnie się klei i nie rozsypuje. Można kupić go w sklepie lub zrobić samemu, to tylko dwa składniki!
 
Piasek kinetyczny:
 
mąka kukurydziana (tyle, ile potrzebujecie piasku),
olej spożywczy,
barwnik spożywczy (opcjonalnie).
 
Do mąki stopniowo dodajemy olej. Mieszamy do uzyskania odpowiedniej konsystencji.
 
2. Poszukiwanie skarbów w pudle rozmaitości
 
Pudło rozmaitości to prawdziwa uczta dla zmysłów. Do środka wkładamy przeróżne materiały, mogą to być ścinki kolorowych tkanin, wstążki, piórka, kawałki folii bąbelkowej, sztuczne futerko, filcowe kulki. W pudełku chowamy niewielkich rozmiarów skarby, na przykład gumowe figurki albo plastikowe samochodziki. Zadaniem dziecka jest odnalezienie ich po dotyku.
 
3. Suchy makaron
 
Makaron w dziesiątkach kształtów i w wielu kolorach jest znakomity do przesypywania, segregowania i liczenia. Wypełniony nim, zakręcony słoik to świetny grzechoczący instrument, a także ukryte w nim przedmioty można za pomocą dotyku odnaleźć. Dzieci mogą spróbować nawlekać makaron na sznurek i zrobić naszyjnik. Tu dziecko ćwiczy logiczne myślenie, grafomotorykę,  percepcję słuchową, orientację w kierunkach.
 
4. Bańki mydlane
 
Z pianą można bawić się w skali mikro – przygotowując miskę z wodą, w której dziecko będzie mógł zanurzyć ręce, albo w skali makro – wkładając go do wanny. Do wypełnionego pianą naczynia wrzucamy kolorowe piłeczki albo plastikowe zakrętki od butelek. Zadaniem dziecka będzie odnalezienie ich i wyłowienie ręką, sitkiem, kuchenną chochelką. Zabawę w wannie można połączyć z łapaniem puszczanych przez dorosłych baniek. Tu dziecko ćwiczy spostrzegawczość, refleks, a nawet równowagę.
 
5. Kolorowe woreczki
 
Każdy może zostać czarodziejem, a przy okazji przekonać się, jak powstają barwy. Do zabawy potrzebnych będzie kilka plastikowych woreczków z zamknięciem strunowym i farby w kolorach podstawowych: żółtym, niebieskim i czerwonym. Do każdego woreczka wlewamy po odrobinie farby w dwóch kolorach w taki sposób, żeby kleksy znajdowały się w przeciwległych rogach, i szczelnie zamykamy. Dziecko  ugniatając woreczek miesza barwy i na jego oczach dzieją się prawdziwe czary-mary. Zabawa pokazuje związki przyczynowo-skutkowe, a przy okazji pozwala ćwiczyć mięśnie dłoni i koordynację ręka – oko.
 
6. Mała cukiernia
 
Ciastolinowe ciastka mogą mieć różne wielkości, kształty i kolory, w roli wafelków do lodów doskonale sprawdzą się papierowe papilotki (takie, w których piecze się babeczki). Do zabawy przyda się wałek, wykrawaczki do ciastek i występujące w roli posypek cekiny, brokatowy pył, ziarenka maku lub sezamu.
 
Domowa ciastolina:
 
2 szklanki mąki,
1 szklanka soli,
2 łyżki oleju roślinnego,
2 płaskie łyżki proszku do pieczenia,
1,5 szklanki gorącej wody.
 
Wszystkie składniki należy wymieszać i intensywnie ugniatać, aż się połączą, a masa zrobi się zwarta i elastyczna. Ciastolinę można zabarwić, dodając do podzielonej na części masy barwniki spożywcze.
 
 
8. Woda i kolorowy lód
 
Do zabawy z wodą potrzebnych będzie kilka naczyń o rożnych wielkościach i kształtach. Przydadzą się też kubeczki, lejki, miarki kuchenne. Zadaniem malucha może być przelewanie wody z jednego naczynia do drugiego, porównywanie, gdzie jest jej więcej, sprawdzanie, czy zawartość jednego naczynia zmieści się w drugim. A wrzucając do pojemników z wodą zabarwione spożywczymi barwnikami kostki lodu, dziecko poznaje przeciwieństwa ciepło – zimno, ciało stałe – płynne. Obserwuje też, jak lód rozpuszcza się i barwi wodę.
 
9. Zapachowe zagadk
 
Nie zapominajmy o zmyśle powonienia. Do słoiczków wsypujemy ziarna kawy, kakao, cynamon, skórkę pomarańczy, liście mięty lub bazylii. Dobrze, żeby pojemniki nie były przezroczyste – wtedy dzieci  naprawdę skupią się na zapachu. Dzieci mogą podzielić słoiczki na te, które pachną dla nich ładnie lub brzydko, albo (jeśli przygotujemy po dwa słoiki z taką samą zawartością) odnajdywać pary identycznych zapachów.
 
10. Ścieżka sensoryczna
 
To zabawa dla bosych stóp. Na podłodze przygotowujemy trasę składającą się z powierzchni o rożnych właściwościach. Mogą to być kawałki tkanin – wełna, jedwab, futerko, płótno, papiery – ścinki gazet, grubszy karton, bibuła, tacki wypełnione cienką warstwą kaszy albo ryżu. Spacerowanie taką ścieżką rozwija nie tylko zmysł dotyku. Dzięki kolorom stymulowany jest też wzrok, a wydające różne dźwięki faktury pobudzają słuch.
 
 
 
Propozycja dla 6 - latków na 30.03.2020 r Poniedziałek
 
Witam Was kochane dzieci – jest mi przykro ,że nie możemy się spotykać w przedszkolu. Mam nadzieję, że niedługo ta sytuacja się zakończy i będziemy wspólnie spędzać czas na zabawach i nauce. Dziś przyszedł czas na zajęcia związane z nauką czytania i pisania.Utrwalicie  sobie głoskowanie i dzielenie wyrazów na sylaby  oraz poznacie nową literą G, g. Zachęcam was do nauki i zabawy, a Karty pracy, które Wam przygotowałam,  jeśli możecie to wydrukujcie i wykonajcie zadania w nich zawarte. Gdy wrócimy do przedszkola bardzo chętnie je zobaczę. 
Chętni Rodzice mogą zrobić zdjęcie lub skan i przesłać go na mój adres: malgorzata.padzik@przedszkole25plock
Do szybkiego zobaczenia – wasza pani Małgosia
Temat : Witamy powracające ptaki
1. Rozmowa na temat wracających do kraju ptaków.
Jak wiecie na wiosnę wracają do nas ptaki, które odleciły jesienią. Najwcześniej przylatują skowronki,szpaki bociany i pliszki. Miesiąc później w kwietniu pojawiają się jaskółki i kukułki. Teraz czas na zajęcia – ciekawa jestem czy pamiętajcie te ptaki – rodzice wam je pokażą, a wy postarajcie się je nazwać , a ich nazwy podzielić na sylaby i głoski.
 
 
 
2. Wysłuchanie opowiadania „ Szpacze wesele i ptasie trele”
Teraz czas na opowiadanie – niech rodzice wam przeczytają ,a wy zwróćcie uwagę na to, jakie ptaki przyleciały na wesele szpaków i co mówiły o sobie nawzajem.
 
Ej, piękne to było wesele! Kiedy szpak Szpakowski żenił się z piękną szpaczanką zza rzeki, cały las huczał od plotek. Sroka przygadywała, że szpaczanka ma krzywe piórka w ogonie i jed¬ną nóżkę bardziej. A pan młody dziób złamał w bójce o szpaczankę i teraz krzywo się uśmiecha, ale wiadomo – sroka to stara plotkarka i nikt jej nie uwierzy, dopóki nie zobaczy na własne oczy. Przez te jej plotki Szpakowie nie zaprosili sroki na wesele. Bo i po co? Prezentu państwu młodym nie przyniesie, a jeśli nawet, to kradziony. Bo sroka – nie dość, że plotkarka, to jeszcze złodziejka. 
Lista gości była długa i szeroka. Spisana na piasku rzecznym ptasimi pazurkami, zacierana przez wiatr i fale rzeki. A kiedy stary bóbr przeciągnął po piasku pęk gałązek wierzbowych, to już nikt nie wiedział, kto był zaproszony a kto nie. Ale najważniejsze, że jacyś goście przyszli, a raczej przylecieli na skrzydłach. 
Wielki zlot gości weselnych rozpoczął się od samego rana, od słowików i skowronków. Wcze¬śnie zawitał gość honorowy i kuzyn Szpakowskiego, szpak Mądrak. Bociany i jaskółki odsypia¬ły długą i męczącą podróż z Afryki. 
− Moim słońcem jest księżyc, dniem noc – powiedziała sowa. 
Sowa mądra głowa, ale światła nie lubi. Kukułka spóźniła się na wesele, przyleciała zdysza¬na i wszystkim wmawiała, że szukała miejsca na gniazdo. Czy kto widział kiedyś kukułcze gniazdo? 
Kiedy państwo młodzi zaświergotali do siebie radośnie i zaczęli wić wspólne gniazdko, rozpoczęły się ptasie trele. 
Pierwszy – szpak, zaczął tak: 
− Weselisko miały szpaki, zaprosiły różne ptaki! Oj, tak, tak! 
A potem jaskółki: 
− Gdy jaskółki się zjawiły, piękną wiosnę wywróżyły! Wit, wit, wit!Witaj wiosno! 
Po jaskółkach bociany: 
− Przyleciały też bociany, na weselu dalej w tany! Kle, kle, kle! 
− Tańczy bocian z bocianową, podskakują sobie zdrowo! 
− Nie podskakuj, kiedyś słaby, zbieraj siły swe na żaby! 
− Nie na żaby, lecz na dziatki, bo czekają na nie matki! 
A gdy kukułka przyleciała spóźniona, ptaki jej przygadywały: 
− A kukułka się spóźniała, do gniazd jajka podrzucała! 
A na to kukułka: 
− Miałabym kukułcze stadko, lecz nie jestem dobrą matką! Ku, ku! 
A na to ptaki: 
− Ani w gnieździe, ni przy garze, bo najlepiej jest w zegarze! 
I znowu kukułka: 
− Lepsza matka, gdy przybrana, oj da dana, aż do rana! 
I ptaki: 
− Dobre chęci, marne skutki, gdy kukułcze są podrzutki! 
I kukułka: 
− Na wesele się spóźniłam, bo kukułcze gniazdo wiłam! 
I ptaki: 
− Tyle złego, co dobrego, nie ma gniazda kukułczego! 
I kukułka: 
− Moje życie to nie bajka, nie ma gniazda, lecz są jajka! 
A gdy pojawiła się sowa, ptaki zaśpiewały: 
− Przyleciała z dziupli sowa i pod skrzydło głowę chowa! 
A na to sowa: 
− Oj, tańcować nie jest łatwo, kiedy w oczy razi światło! 
A potem ptasi muzykanci podeszli do młodej pary i zaśpiewali: 
− Ej, nieraz bywało muzykantów wielu, lecz najwięcej grało na szpaczym weselu! 
− Ej, trawy narwały, piórek naznosiły, dla siebie i szpacząt gniazdko będą wiły! 
− Szczebiotały szpaki nie tylko od święta, będą miały w gniazdku wesołe szpaczęta! 
Ptasie trele i tańce trwały Aż do świtu. A potem było następne wesele i kolejne ptasie gody, aż wszystkie ptaki w lesie uwiły swoje gniazdka. I ja tam byłem, ptasie mleko piłem, o niebie¬skich migdałach całą noc marzyłem! 
 
3. Pytania pomocnicze do opowiadania. Po wysłuchaniu opowiadanie  dziecko odpowiada na pytania 
Jakie ptaki zostały zaproszone na wesele? 
Jakie ptaki przyleciały? 
Kogo szpaki nie zaprosiły i dlaczego? 
Co mówiły o sobie ptaki? 
Co mówiła o sobie kukułka? 
Za co ptaki nie lubią kukułek?
 
4.  A teraz czas na zagadkę: 
 
Choć ma dwoje uszu,
to nie słyszy wcale
mama w nim obiadki 
gotuje wspaniałe. ( garnek)
 
Jaką głoskę słyszycie na początku  się wyrazu garnek. (g). Podzielcie słowo garnek na sylaby ( Gar- nek). A teraz podzielcie słowo garnek na głoski.( g-a-r-n-e-k). z ilu głosek składa się ten wyraz. A teraz zapoznajcie się z wyglądem literki g( wielkiej i małej, drukowanej i pisanej ) Narysujcie ją w powietrzu, na dywanie, na plecach mamy, taty, a może spróbujecie ułożyć ją np. z grochu, nakrętek lub klocków?
 
 
 
 
 
 
 
Jeśli już to zrobiliście, to teraz może uda się wam ją napisać oraz wykonać zadania na zamieszczonej Karcie pracy. Spróbujcie także przeczytać tekst.
 
5. Zabawa ruchowa „Ptaszki do gniazd”  
Po wysiłku umysłowym przyszedł czas na zabawę ruchową. Potrzebne będą kółka lub skakanki,które należy położyć na podłodze . rodzice właczają wam piosenkę „Wiosna” wówczas wy poruszacie się w rytm muzyki . Gdy muzyka ucichnie chowacie się do swojego gniazdka, na ponowne brzmienie muzyki ptaszki wybiegają z gniazd, a na hasło „Głodne ptaszki”  kucacie i stukacie palcami o podłogę 
                   Życzę wam udanej zabawy i powodzenia !
 
 
 
Propozycja dla 6 - latków na 27.03.2020 r Piątek
 
SZANOWNI RODZICE!  DROGIE DZIECI!
 
Dziś czas na zajęcia matematyczne. Dziś utrwalimy liczenie, strony: prawą i lewą oraz znaki graficzne liter i cyfr. Wykonajcie proszę karty pracy. Wiem, że z liczeniem nikt nie będzie miał problemu. Zachęcam do wspólnego wykonania pracy. Życzę mile spędzonego czasu podczas wspólnej zabawy i nauki. Wasza pani Iwonka
 
1. „Liczymy przedmioty” – zabawa matematyczna
Rozdajemy dziecku liczmany- wykorzystajmy przedmioty domowe, jakie nadają się do liczenia (np. plastikowe nakrętki po napojach, fasola, groch, patyczki, słomki plastikowe, klocki, zabawki, itp.)
 
Podajemy dziecku treść zadań, dziecko słucha i dokonuje obliczenia za pomocą liczmanów. 
 
Na miseczkach leżą 4 jabłka i 3 śliwki. Ile owoców leży na miseczkach?  Zadaniem dziecka jest ułożyć liczmany, policzyć, określić ilość i jeżeli ma możliwość podpisać cyfrą na kartce
 
  • Mama dała Oli 4 cukierki, a Zosi 5. Ile cukierków mama rozdała?
  • Na miseczkach leżą 4 jabłka i 3 śliwki. Ile owoców leży na miseczkach?  Zadaniem dziecka jest ułożyć liczmany, policzyć, określić ilość i jeżeli ma możliwość podpisać cyfrą na kartce
  • Na łące fruwały 2 motyle, 3 biedronki i 1 pszczoła. Ile razem fruwało owadów?
  • W pokoju pod telewizorem leży 1 klocek, obok szafki leżą 3 klocki, a pod stołem 5 klocków. Ile razem klocków leży w pokoju?
  • Na ścianie wiszą obrazy. Po prawej stronie 4 małe, po lewej 2 duże, a nad drzwiami 1. Ile obrazów wisi na ścianach?
2. „Rachunki pani Wiosny" – zabawa matematyczna. 
 
Dziecko słucha zagadek matematycznych, wykonuje obliczenia przy użyciu fasoli (lub innych liczmanów) i talerzyka. 
Rodzic mówi: Za chwilę przeczytam powoli wiersz, który pomoże w dodawaniu. Twoim zadaniem jest położenie na talerzyku tyle fasolek ile kwiatów pojawi się we fragmencie wiersza. Zwróć uwagę na pytania, które mówią o obliczeniach. Wtedy będziemy wspólnie liczyć, ile kwiatów – fasolek zebraliśmy. 
 
Przyszła wiosna do lasku 
Z kluczykiem przy pasku. 
A te kluczyki brzęczące 
To kolorowe kwiaty pachnące.
Rosną tu trzy zawilce i trzy krokusy. 
Oblicz proszę, ile kwiatków wyszło
Spod zimowych pierzynek ? 
Stąpa wiosna po łące. 
Zbiera kwiaty pachnące. 
Ma trzy stokrotki, cztery tulipany. 
Powiedz, z ilu kwiatków 
Zrobi wiosna bukiet pachnący?
Chodzi wiosna po lesie. 
Promyki słońca w koszach niesie.
Dwa kosze ma dla kwiatków, 
Trzy dla trawki, 
Trzy dla leśnej zwierzyny.
Ile koszy przyniosła wiosna dla leśnej rodziny? 
 
Wierzę, że na talerzyku znalazła się za każdym razem prawidłowa liczba fasolek. GRATULACJE!!!
 
 
3. Karta Pracy – utrwalająca strony od osi własnego ciała
 
„Mój rysunek”  Proszę dać dziecku kartkę i kredki, przed rozpoczęciem określcie wspólnie  i wskażcie  górę, dół, lewą i prawą stronę kartki (dziecko ma założoną gumkę na prawej rączce dla ułatwienia określenia strony). Następnie proszę aby pod Państwa instrukcję słowną, dziecko narysowało: 
 - na środku kartki drzewo, 
 - w lewym górnym rogu słoneczko,
-  w prawym górnym roku chmurkę
 - na dole trawkę, 
 - po prawej stronie 3 kwiatki
 - po lewej stronie motyla.
 
4. Wesoła matematyka -  Karty pracy
 Zróbcie, jak znajdziecie chwilę czasu następujące matematyczne karty pracy.
Link: https://drive.google.com/open?id=1M0U4k4pZpEq4HId6gQgvO3LXkMIi9LEH
 
Podaję Państwu strony internetowe, na których znajdziecie bardzo dużo fajnych pomysłów na naukę poprzez zabawę !!!
 
https://www.lulek.tv/
 
Można się tu nauczyć liczyć, czytać, pisać, określać nazwy miesięcy czy poznawać godziny na zegarze. Pokazujemy dzieciom nuty, pomagamy zapamiętać numery alarmowe, czy pierwsze słowa w języku angielskim. Zachęcamy do czytania książek, rysowania na kartce, śpiewania. 
 
http://www.buliba.pl   Wartościowe, edukacyjne gry dla dzieci
 
 
Propozycja dla 6 - latków na 26.03.2020 r Czwartek
 
Na dzisiejszy dzień proponujemy zajęcia muzyczne. Zaproście do tańca rodziców i rodzeństwo, a do zabawy wykorzystajcie kolorowe apaszki, bądź chusteczki,  jakie może macie w domu.
 
1. Słuchanie piosenki  „Wiosna” 
link do  piosenki znajdziecie poniżej
I. Promyk słońca wyjrzał zza chmury
i zobaczył świat szarobury
i pomyślał „Kto tu pomoże
świat taki szary być nie może”
 
ref.   Kto obudzi pąki kwiatów? ( Wiosna)
          kto pokaże gniazda ptakom?( Wiosna)
          Kto wygoni misia z nory? (Wiosna)
         zazieleni pola, bory?
 
II. promyk słońca spotkał wiosenkę
i zaśpiewał krótką piosenkę
„Daj wiosenko kwiatów troszeczkę
i obudź misia, obudź rzeczkę”
 
ref. Kto obudzi……
 
III. I wiosenka go posłuchała
kolorowe kwiaty dała.
Zabłysnęła w krąg kolorami
i już zostanie teraz z nami
 
Ref. Obudziła pąki kwiatów !( Wiosna!)
pokazała gniazda ptakom( Wiosna!)
wygoniła misia z nory ( Wiosna!
ożywiła pola, bory!
 
2. Odpowiedzi na pytania do tekstu piosenki
Po wysłuchaniu piosenki porozmawiajcie z dzieckiem na jej temat. Pomocnicze pytania
Kto wyjrzał za chmury?
Jaki świat zobaczył promyk słońca?
Z kim spotkał się promyk słońca?
Kto miał obudzić przyrodę?
Jaki nastrój ma ta piosenka?
Jakie tempo?
Które elementy się w niej powtarzają
Następnie możecie poprosić dziecko ,aby zanuciło fragment piosenki na sylabach la,la,la
 
3. Ćwiczenia ortofoniczne –  naśladowanie odgłosów wydawanych przez bociana, skowronka,żaby, pszczoły itp.
 
4. Zabawy  z ulubionym Panem Miłoszem 
Dodatkową aktywnością muzyczną mogą być zabawy  z ulubionym Panem Miłoszem z zajęć „Tupaj maluszku”. poniżej  link do tych zabaw
 
 
 
 
 

Propozycja dla 6 - latków na 25.03.2020 r Środa

1. Słuchanie opowiadania  „Jak ślimak spotkał wiosnę”  A. Galicy: Rodzicu, przeczytaj dziecku opowiadanie tak, aby słuchało w skupieniu ze zrozumieniem tekstu i potrafiło odpowiedzieć na pytania zamieszczone poniżej w ptk.2. 

 

Wczesnym rankiem, gdy wszyscy jeszcze spali, a słońce wysuwało pierwsze promyki spod kołderki, drogą maszerowała Wiosna. Pierwszy zobaczył Wiosnę zaspany ślimak. Wyciągnął szyję i z ciekawością przyglądał się dziwnej osobie. Wiosna była ubrana w zielone spodnie – ogrodniczki z wypchanymi kieszeniami i słomkowy kapelusz. Dźwigała wielki plecak, a w  ręce trzymała kolorową parasolkę.
- Wiosna idzie – mruknął ślimak – czas więc i na mnie – i pomaszerował zza Wiosną.
       Tymczasem Wiosna usiadła na skraju drogi i otworzyła plecak. Najpierw wyjęła z niego kolorowe kwiaty. Garść niebieskich niezapominajek posadziła po jednej stronie strumyka, a kępkę żółtych kaczeńców po drugiej stronie.
- Ładnie, ładnie – mruknął Ślimak.
A Wiosna już sadziła tulipany. Było im troszkę chłodno, więc stuliły się w pączkach, jeden pod oknem Kubusia, drugi przy budzie Reksia, a trzeci i czwarty pod oknami babci. Ślimak przyglądał się temu uważnie i próbował policzyć tulipany, ale stale się mylił i musiał zaczynać od początku.
       Za domem Wiosna chodziła od drzewa do drzewa i chuchała na małe pączki, głaskała drzewa po gałęziach i coś do nich cichutko szeptała, aż drzewa obudziły się i wypuściły pierwsze listki.
Zaciekawiony Ślimak przyglądał się i czekał: - Co ta Wiosna jeszcze wymyśli?
Tymczasem Wiosna wyjęła z plecaka wielki grzebień i powiedziała – Teraz uczeszemy czuprynę łąki – i zaczęła machać grzebieniem po ziemi. Po chwili szara trawa odżyła, zazieleniła się, a Wiosna uśmiechnęła się zadowolona.
Ślimak wdrapał się na najwyższą łodyżkę, żeby lepiej widzieć, co będzie dalej.
Wiosna szukała czegoś po kieszeniach swoich spodni i po chwili wyjęła stamtąd garść zielonych żabek, które wypuściła na trawę.
       Z plecaka wyciągnęła zaspane biedronki i motyle
. Położyła je delikatnie na ziemi, otworzyła pudełko z farbami i pomalowała skrzydła motyli na żółto, niebiesko, pomarańczowo albo w kolorowe kółeczka. Później zrobiła kropki na skrzydełkach biedronki i znowu zaczęła czegoś szukać w kieszeniach.
Ślimak wyciągnął szyję – Co ona tam jeszcze ma? – mruczał. Wiosna delikatnie wyjęła z kieszonki maleńkiego skowronka, podniosła go wysoko, wysoko do nieba i powiedziała:
- śpiewaj głośno, niech wszyscy wiedzą, że już przyszłam.
        Słońce płynęło po niebie i uśmiechnęło się wesoło, skowronek trzepotał skrzydełkami i dzwonił jak mały dzwoneczek, a Wiosna otworzyła kolorowa parasolkę, powiesiła ją na drzewie i ułożyła się w niej wygodnie, żeby wypocząć.

 

Odpowiedz na pytania do tekstu opowiadania:

 Poproś dziecko ,aby odpowiedziało na następujące pytania sprawdzające umiejętność rozumienia tekstu czytanego.

             - Kto pierwszy zobaczył wiosnę?

              - Jak była ubrana wiosna?

             - Gdzie usiadła i co zrobiła?

- Gdzie posadziła tulipany?

- Kiedy drzewa wypuściły pierwsze listki?

- Co robiła wiosna cały czas spacerując?

- Po ciężkiej pracy na czym się ona ułożyła?

- Czy zmieniła świat dookoła? Jaki on jest teraz?

3. Zabawa relaksująca – „Wiosenne masażyki”;dziecko siedzi w parze  z rodzicem lub rodzeństwem ,jedno za drugim, rysując na plecach  kontury przedmiotów, zjawisk związanych z wiosną np. słońce, deszczyk, wiosenną burzę, motyle , kwiaty itd.

4.Pokoloruj „Panią Wiosnę”: link do pobrania: https://miastodzieci.pl/wp-content/uploads/2008/04/pani_wiosna.gif

 
5. Pokoloruj obrazki, następnie wytnij po przerywanej linii napisy. Ułóż napisy pod obrazkami, przyklej i odczytaj.
 
 
 
 
 
 
 
 

Propozycja dla 6 - latków na 24.03.2020 r Wtorek

1. Zwierzęta zwiastujące wiosnę – praca plastyczna

Drodzy Rodzice wybierzcie się z dzieckiem na spacer, w miejsce ustronne,  poszukajcie  kamienia.

Po przyniesieniu go do domu obejrzyjcie go dokładnie i zastanówcie się jakie zwierzątko wam on przypomina.

Następnie za pomocą farb pomalujcie kamień tak , aby przypominał wiosenne zwierzątko.

Zanim przystąpicie do malowania kamieni możecie pobawić się z dzieckiem w mieszanie kolorów. Potrzebne będą trzy podstawowe farby : żółta, niebieska, czerwona oraz małe plastikowe kubki z wodą – łaczcie ze sobą kolory i stworzcie nowe barwy.

Życzę udanej zabawy.

 
2. Poproście dziecko, aby narysowało coś, co jest :
- małe, twarde,zimne
- puchate, ciepłe, podskakuje
- żółte ma dziury, smaczne
 
3. Masujemy swoje ciało – masażyk
 
Masujemy swoje paluszki
delikatnie niczym muszki.
masujemy dłonecałe
choć są jeszcze bardzo małe.
Masujemy swoje rączki
strzepujemy z nich pajączki
Masujemy długą szyję
którą mama dziś umyje.
Masujemy swoje nogi
od góry aż do podłogi.
masujemy swoje stopy, 
które robią mocne kopy.
Gdy ciało wymasujemy 
chwilę w ciszy odpoczniemy.

 

 

Propozycja dla 6 - latków na23.03 2020r. Poniedziałek

Link do pobrania kart pracy:
https://drive.google.com/open?id=1zMsmRXP633xBvzDCev9hqHP8xcPunynt