„Samodzielność przedszkolaka”

W momencie narodzin człowiek jest uzależniony od dorosłych (np. rodziców). Tylko pomoc i troskliwa opieka ze strony najbliższego otoczenia pozwala na przeżycie pierwszych lat. Z czasem dziecko rozwija się i dąży do coraz większej samodzielności. Opanowywanie nowych umiejętności jest możliwe przede wszystkim dzięki podejmowaniu prób i gromadzeniu doświadczeń. Już poprzez pokonywanie trudności związanych z nauką chodzenia oraz próby samodzielnego jedzenia dziecko sygnalizuje potrzebę samodzielnego działania. Maluchy często mówią „Ja sam” lub „Ja sama” nawet jeśli wykonanie danej czynności przekracza możliwości i umiejętności. Jednak istotne jest byśmy nie zniechęcali i nie ograniczali dzieci tylko pozwalali na stopniowe odkrywanie oraz opanowywanie nowych zdolności – dzięki temu dziecko rozwija się i kształtuje własną tożsamość.

Rodzice i opiekunowie często chcą chronić swoje dziecko i ograniczają jego działania ze strachu, że się uderzy, skaleczy, coś zepsuje lub pobrudzi. Zdarza się, że chcemy wykonać coś szybciej, lepiej, dokładniej, więc wyręczamy nasze pociechy. Nie chcemy też, by doświadczało negatywnych emocji, porażek ani by było im przykro jeśli coś się nie uda. Wychodzimy z założenia, że dziecko „ma jeszcze czas”, „nauczy się później w szkole”. Czy podążając powyższymi schematami pozwolimy dzieciom na osiągnięcie samodzielności? Czy opanują czynności samoobsługowe? Czy będą potrafiły rozwiązywać problemy i radzić sobie w różnych sytuacjach? Czy będą wiedziały jak wyjaśniać konflikty z rówieśnikami? Niestety nie.

Jak zatem sprawić, by dziecko było samodzielne?

Trzeba mu po prostu na to pozwolić. Zaakceptować to, że dziecko popełni wiele błędów, niejednokrotnie upadnie i nabije guza, rozsypie mąkę, krzywo ustawi wieżę, która się przewróci. Dziecko nie będzie od razu idealne i samodzielne. Jednak mając możliwość

podejmowania prób i działań – będzie się uczyć, poznawać, doświadczać, wyciągać wnioski. Będzie się zastanawiać co zrobić, by rozwiązać dany problem i spróbuje zrobić tą samą rzecz drugi raz, ale w inny sposób – być może lepszy. My – jako opiekunowie – możemy w tym wszystkim wpierać, pozwalać na samodzielne próby, naprowadzać na właściwe rozwiązania nie podając przy tym od razu gotowych rozwiązań.

Nie wyręczajmy dzieci!

Dodatkowo załączam pomocnicze plansze, które zawierają informacje o najważniejszych zadaniach w zakresie samoobsługi dla dzieci w wieku przedszkolnym.

http://przedszkolnepomysly.pl/2020/03/31/samodzielnosc- plakaty/?fbclid=IwAR2QU24CXE8cH29mJh1eE5IiKtOWt799Y2FR68TOb6glla0kKg2Jv PoGVoQ

Opracowała: Monika Plewińska Źródła: